σχετικά άρθρα
|
23.02.2013 14:33
Ο Κριμαϊκός Πόλεμος και η ζωγραφική
Την 1η Μαρτίου στον Κεντρικό Οίκο Ζωγραφικής στη Μόσχα εγκαινιάζεται η παραδοσιακή Διεθνής Έκθεση Ζωγραφικής, η μεγαλύτερη ετησίως έκθεση, στην οποία παρουσιάζεται η τέχνη των επαγγελματιών ζωγράφων, που συνεχίζουν τις παραδόσεις των εθνικών σχολών της Ρωσίας, των χωρών της μετασοβιετικής Κοινοπολιτείας Ανεξαρτήτων Κρατών και της Βαλτικής. Ξεχωριστής σημασίας γεγονός προορίζεται να αποτελέσει η έκθεση «Η ιστορία της Σεβαστούπολης» του Σεργκέι Μπερλόφ, μια σειρά από μνημειακούς ζωγραφικούς πίνακες, που είναι αφιερωμένοι στον Κριμαϊκό Πόλεμο 1853-1856. «Ο Κριμαϊκός Πόλεμος κατά άδικο τρόπο, έχει ξεχαστεί», θεωρεί ο Σεργκέι Μπερλόφ, «αν και στα πεδία της μάχης στην Άλμα και την Μπαλακλάβα, έξω από τα τείχη της Σεβαστούπολης κρινόταν η μοίρα της Ρωσίας. Τα έργα μου δείχνουν τις επιτόπιες στρατιωτικές ενέργειες, αλλά υπάρχει σ’ αυτούς και η επιθυμία να δειχθεί η ανδρεία του Ρώσου στρατιώτη στη μάχη, όταν θυσίαζε τη ζωή του στο όνομα της Πατρίδας με την επιθυμία να νικηθεί ο εχθρός». Στη μάχη της Μπαλακλάβα, που διεξήχθη στις 13 (25) Οκτωβρίου 1854 και ήταν μία από τις μεγαλύτερες του Κριμαϊκού Πολέμου, είναι αφιερωμένος ο πίνακας «Επίθεση της ελαφράς ταξιαρχίας ιππικού», ο οποίος παρουσιάζει την εφόρμηση 600 ιππέων εναντίον των ρωσικών θέσεων. Είναι γνωστό ότι κατά τη διάρκεια της επίθεσης αυτής από τα σφοδρά πυρά πυροβολικού σκοτώθηκαν 129 Βρετανοί ιππείς και συνολικά εξουδετερώθηκαν τα δύο τρίτα των επιτιθεμένων. Αυτή η ιστορία έχει εμπνεύσει πολλούς ποιητές και ζωγράφους. Ειδικότερα έχει γίνει ευρέως γνωστό το ποίημα του αγαπημένου ποιητή της βασίλισσας Βικτωρίας Άλφρεντ Τένισον «Η επίθεση της ελαφράς ταξιαρχίας» και ο ομώνυμος πίνακας του διάσημου Άγγλου ζωγράφου Ρίτσαρντ Κέιτον Γούντβιλ. Έχει μπει πλέον στην ιστορία και η φράση, που σχετίζεται με έναν από τους συμμετέχοντες στη μάχη, το Γάλλο στρατηγός Πιέρ Μποσκέ: «Ήταν μεγαλειώδες, αλλά έτσι δεν πολεμούν». Η λιγότερο γνωστή κατάληξη της φράσης ήταν «Επρόκειτο για τρέλα». Στη μάχη της Άλμα, που εκτυλίχθηκε στις 2 (14) Σεπτεμβρίου 1854, ο καλλιτέχνης ενδιαφέρθηκε ιδιαίτερα για τη σκηνή της αντεπίθεσης πέντε ρωσικών ταγμάτων του Συντάγματος της Μόσχας εναντίον δέκα ταγμάτων της 2ης γαλλικής μεραρχίας στην αριστερή πτέρυγα της μάχης. Στην αρχή της μάχης οι Γάλλοι κατόρθωσαν να αναρριχηθούν στον γκρεμό της ακτής από μονοπάτι, που οι Ρώσοι θεωρούσαν αδιάβατο. Ο ρωσικός στρατός υπέστη βαριές απώλειες και η διοίκηση έδωσε εντολή υποχώρησης. Αλλά και ο εχθρός, ο οποίος επίσης είχε υποστεί μεγάλη αιμορραγία δυνάμεων στη μάχη, δεν αποφάσισε να δοκιμάσει την καταδίωξη. Οι ιστορικοί επισημαίνουν ότι παρά την αδιαμφισβήτητη νίκη των Συμμάχων στην Άλμα και το ότι μετά τη μάχη ο δρόμος για τη Σεβαστούπολη ήταν ανοιχτός για τους Γάλλους, η μάχη ανέκοψε την προσέγγισή τους προς τη Σεβαστούπολη, γεγονός, που επέτρεψε να αποφευχθεί η κατάληψη με έφοδο της πόλης, που είχε μείνει χωρίς στράτευμα και έδωσε χρόνο να προετοιμαστεί για την πολιορκία. «Η δουλειά, που έχω κάνει, βασίζεται σε πολλά ιστορικά έγγραφα, μελετήθηκαν οι στολές και η εξάρτηση των αντιμαχομένων πλευρών, καθώς και άλλα φυσικά υλικά. Η καλλιτεχνική μου ματιά στα γεγονότα δεν διεκδικεί μια εκατό τοις εκατό ακρίβεια τεκμηρίωση. Προσπάθησα απλώς στο έργο μου να αφηγηθώ το κατόρθωμα των Ρώσων στρατιωτών έξω από τη Σεβαστούπολη», είπε ο ζωγράφος Σεργκέι Μπερλόφ.
short link:
|
Ποια είναι η γνώμη σας;