header Ελλάδα Κύπρος Ρωσία Κοινοπολιτεία Αθήνα
Θεσσαλονίκη
Λευκωσία
Αγία Πετρούπολη
Μόσχα
skyline
15.11.2009 19:36

Είμαι οπαδός της μπάλας και της ακρίβειας στην εκτέλεση Ο σπουδαίος πιανίστας, Ντενίς Ματσούεφ, μιλάει για κονσέρτα, Μουντιάλ και γυναίκες Αχιλλέας Πατσούκας


Πριν από μερικές ημέρες, το κοινό του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών είχε την ευκαιρία να απολαύσει τον Ντενίς Ματσούεφ. Ο διασημότερος Ρώσος πιανίστας και ένας από τους κορυφαίους του κόσμου, στη διάρκεια μποτιλιαρίσματος από το σπίτι του προς το αεροδρόμιο της Μόσχας, απ' όπου αναχωρούσε η πτήση του για Αθήνα, παραχώρησε συνέντευξη στην «Κ».

 

Ο σπουδαίος σολίστας που σε όποιο σημείο του κόσμου εμφανίζεται, τα εισιτήρια εξαφανίζονται μήνες πριν, μας μιλάει για τις δύο αγάπες του, την κλασική μουσική και την τζαζ, την μουσική παιδεία στη Ρωσία, τον Ντμίτρι Μεντβέντεφ, τις γυναίκες, ενώ μας εξηγεί πως αντί για μουσικός παραλίγο να ήταν συμπαίκτης του Αρσάβιν.

- Είναι αλήθεια πως προσπάθησε να σας «κλέψει» το ποδόσφαιρο από τη μουσική;

- Μέχρι τα δεκατέσσερά μου που έφυγα από το Ιρκούτσκ με υποτροφία για το Ωδείο Μόσχας, έπαιζα ποδόσφαιρο. Ηταν πιο συναρπαστικό από τη μουσική. Επαιζα στην ομάδα της πόλης όπου ήμουν και ο αρχηγός. Για εμένα τότε ήταν το μοναδικό νόημα της ζωής! Ταυτόχρονα, μπόρεσα να καταστρέψω το στερεότυπο του προικισμένου παιδιού που κάθεται και μελετά επί ώρες. Επαιζα δεκάδες ώρες ποδόσφαιρο και μελετούσα πιάνο μια ωρίτσα την ημέρα. Ποτέ μου δεν συμπάθησα την έντονη εξάσκηση και τη ρουτίνα. Σε αυτό ίσως με βοήθησε το ότι «τα έπιανα γρήγορα». Για να μάθω ένα μεγάλο και δύσκολο κομμάτι, χρειαζόμουν λιγότερο από μια εβδομάδα, με αποτέλεσμα να έχω άφθονο χρόνο για ποδόσφαιρο.

- Το χάρισμα της γρήγορης αφομοίωσης των κομματιών σας ώθησε στο να προσπαθείτε περισσότερο στο ποδόσφαιρο;

- Μπορεί να ακούγεται αλαζονικό, αλλά είναι αλήθεια. Οταν το 1994 κέρδισα το γκραν πρι στον διεθνή διαγωνισμό Τσαϊκόφσκι στη Μόσχα, που είναι ένας από τους τέσσερις δυσκολότερους στον κόσμο, με ρώτησαν με τι ασχολιόμουν στη διάρκεια του διαγωνισμού. Ποτέ δεν θα ξεχάσω την έκπληξη στο πρόσωπο συναδέλφου σας όταν τους είπα πως παρακολουθούσα Μουντιάλ. Το ποδόσφαιρο μου έδωσε τον ενθουσιασμό που χρειαζόμουν!

- Σήμερα παρακολουθείτε ποδόσφαιρο;

- Φυσικά. Είμαι πολύ φίλος με τον Γκους Χίντινκ (προπονητής Εθνικής Ρωσίας). Μια εβδομάδα πριν από τον αγώνα Ρωσίας - Γερμανίας ήλθε στο Κονσερβατόριο Μόσχας και παρακολούθησε ένα κονσέρτο που έδωσα υπό τη διεύθυνση του Β. Γκέργκιεφ. Μετά πήγα στο γήπεδο με το εισιτήριο που μου είχε χαρίσει. Η αίσθηση ήταν φανταστική γιατί καθόμουν πίσω από το τέρμα. Νόμιζα πως έπαιζα. Πιστεύω πως τελικά θα προκριθούμε στο Μουντιάλ. Στις 18 Νοεμβρίου, στον αγώνα μπαράζ με την Σλοβενία, δεν έχω κονσέρτο και θα πάω να υποστηρίξω την ομάδα μας! Ετυχε ο πρώτος διαγωνισμός που κέρδισα το 1993 να είναι στη Ν. Αφρική. Από τότε, παρ' όλο που με προσκάλεσαν πολλές φορές δεν θα πηγαίνω λόγω της απόστασης. Τελικά, δέχτηκα την πρόταση και θα πάω το καλοκαίρι. Γι' αυτό ζήτησα από τους ποδοσφαιριστές μας να προκριθούν για να τους συναντήσω εκεί, αφού το κονσέρτο μου συμπίπτει με την έναρξη του Μουντιάλ.

Απόλαυση

- Πώς αρχίσατε να διαισθάνεστε πως το μέλλον σας είναι η μουσική;

- Οταν άρχισα να προσελκύω ακροατήριο. Μια διαδικασία που για εμένα είναι η σημαντικότερη. Οταν ανέβηκα σε μεγάλες σκηνές και κατάλαβα πως τα καταφέρνω, μου άρεσε και άρχισα να το απολαμβάνω. Ημουν καταδικασμένος καθώς και οι δυο μου γονείς ήταν μουσικοί.

- Δεν έχω γνωρίσει συμπατριώτη σας που να μην παίζει έστω λίγο πιάνο. Η κλασική μουσική παράδοση συνεχίζεται στη Ρωσία μέχρι σήμερα;

- Στην ΕΣΣΔ υπήρχε η καλύτερη σχολή πιάνου στον κόσμο. Οταν μιλάμε για σοβιετική παιδεία εννοούμε ότι σχεδόν σε κάθε οικογένεια υπήρχε πιάνο και κάθε δεύτερο παιδί πήγαινε στο μουσικό σχολείο. Βέβαια, δεν γίνονταν όλοι διακεκριμένοι μουσικοί, αλλά τα παιδιά έπαιρναν τη γενική μόρφωση. Θεωρώ πως αυτό είναι προτιμότερο από το να πίνεις, να καπνίζεις ή να παίρνεις ναρκωτικά, όπως σήμερα. Ευτυχώς, αυτή η παράδοση συνεχίζεται, αλλά τη δεκαετία του '90 πολλά ταλέντα διασκορπίστηκαν. Στην Κίνα σήμερα, ο κορμός της μουσικής βιομηχανίας συνίσταται στη δημιουργία ιδιωτικών μουσικών σχολείων. Εκεί υπάρχουν έξι εκατομμύρια πιανίστες, με τους περισσότερους από τους μισούς παιδαγωγούς να είναι Ρώσοι. Πολύ κακό για τη Ρωσία αλλά εξηγείται επειδή η Κίνα τους προσφέρει πολλά χρήματα. Ως μέλος του Συμβουλίου για τον Πολιτισμό υπό τον Μεντβέντεφ, έχω θίξει πολλές φορές αυτό το ζήτημα και θα κάνω τα πάντα προκειμένου να διατηρηθεί η κλασική μας σχολή.

- Γνωρίζοντας από τις συνεδριάσεις του Συμβουλίου για τον Πολιτισμό τον Μεντβέντεφ και τον Πούτιν, θεωρείτε πως ενδιαφέρονται ουσιαστικά για τον πολιτισμό της χώρας σας;

- Και οι δύο ηγέτες μας είναι διανοούμενοι και αυτό μας σώζει. Πρέπει να κατανοήσουμε πως ο πολιτισμός σε όλο τον κόσμο είναι κάτι δαπανηρό που δεν επιζεί χωρίς κρατική επιχορήγηση. Οι προεδρικές επιχορηγήσεις έσωσαν ορχήστρες, θέατρα, μπαλέτα που ήταν υπό διάλυση.

- Θεωρείτε το πιάνο ως τον βασιλιά των οργάνων;

- Φυσικά. Είναι ζωντανό ον και όπως όλα τα ζωντανά μουσικά όργανα οφείλεις να του συμπεριφερθείς όπως σε έναν άνθρωπο. Τα καταλαβαίνει όλα. Αισθάνεται, μπορείς να τα «τσουγκρίσει» μαζί σου και να σου απαντήσει. Βέβαια, πάντα εξαρτάται από το ποιος παίζει. Αν σε αυτό το βασιλικό όργανο παίζεις ως παπουτσής, αυτό θα ακουστεί αμέσως ή και το αντίθετο.

- Μιλώντας με έναν κορυφαίο μουσικολόγο για σας, σας παρομοίασε ως «τζογαδόρο του πιάνου, ο οποίος σε κάθε κονσέρτο παίρνει τα πιο δύσκολα και γρήγορα ρίσκα με τα δυσκολότερα περάσματα στα πολυπλοκότερα κομμάτια χωρίς ούτε μια φορά να έχει χάσει». Σας αρέσει το ρίσκο;

- Το ρίσκο στη μουσική ξεκινά από τη στιγμή που βγαίνεις στη σκηνή. Υπάρχει η άποψη ότι μου αρέσει το ρίσκο στη διάρκεια της εκτέλεσης, θεωρώ όμως πως αυτό συνδέεται με την επιδεξιότητα στην εκτέλεση. Πιστεύω πως η επιδεξιότητα της εκτέλεσης είναι πολύ ελκυστική επειδή μεταδίδεται εύκολα και ενθουσιάζει. Αυτό, βέβαια, μπορεί και να ενοχλεί. Είμαι πεπεισμένος πως αποτελεί πάντοτε ένα απαραίτητο μέσον για την επίτευξη της τελικής μορφής του κομματιού. Είναι αυτονόητο πως όταν παίζω ρομαντική μουσική, (Τσαϊκόφσκι, Ραχμάνινοφ, Σοπέν) είμαι πολύ συναισθηματικός. Μου αρέσει το πάθος και είμαι βέβαιος πως τέχνη χωρίς πάθος δεν υπάρχει.

Η ερμηνεία

- Η σιγουριά στις ικανότητες σας βγάζει από την παρτιτούρα;

- Ο κάθε εκτελεστής αποτελεί τον αγωγό μεταξύ του συνθέτη που δημιούργησε χρόνια πριν και του κοινού. Βέβαια, οι ταλαντούχοι άνθρωποι προσδίδουν δική τους ερμηνεία σε κάθε έργο και υπάρχουν διαφορετικά παραδείγματα. Ενα παράδειγμα είναι αυτό του ξεχωριστού εκτελεστή Σβιατοσλάβ Ρίχτερ ο οποίος έβαζε στόχο να παίζεται το έργο με την τήρηση όλων των σημειώσεων του συνθέτη και με απόλυτη ακρίβεια, πιστεύοντας ότι αυτός είναι ο πιο τίμιος τρόπος απέναντί του, στο κοινό και στον εαυτό του. Υπάρχει και η περίπτωση του Βλαντίμιρ Γκόροβιτς που σε ποσοστό 50% έβγαινε από τη παρτιτούρα, αλλάζοντας τον ρυθμό και βάζοντας άλλες νότες. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν υπήρξε ένας ιδιοφυής άνθρωπος και ένας μεγάλος πιανίστας. Πολλές φορές παίζοντας ένα έργο παρασύρεσαι, μπορείς να εκτροχιαστείς, να ενθουσιαστείς και να βγεις λίγο. Εγώ είμαι οπαδός της ακριβούς εκτέλεσης.

Η γυναικεία ομορφιά σώζει τον κόσμο

- Τα συναισθήματα στη σκηνή πώς μεταφράζονται;

- Η χημεία που δημιουργεί η επαφή των δακτύλων με τα πλήκτρα είναι ένα ξεχωριστό αίσθημα που συγκρίνεται μόνο με αυτό της πτήσης και ικετεύω τον Θεό να μην το χάσω ποτέ. Το αίσθημα αυτό το αποκαλώ σκηνοθεραπεία επειδή σε γιατρεύει απ' όλα τα προβλήματα τα κακά και τις δυστυχίες. Για να πετύχω και να νιώσω αυτό το συναίσθημα βγαίνω στη σκηνή.

- Αν σας ζητούσα να μου παρομοιάσετε τις δυο σας αγάπες, την κλασική μουσική και την τζαζ, ως δυο γυναίκες, πώς θα μου τις περιγράφατε;

- Η κλασική μουσική είναι η γυναίκα μου και η τζαζ η ερωμένη μου. Αυτό δεν σημαίνει πως πηγαίνω περισσότερες φορές με την ερωμένη μου ή αντίθετα δεν μπορώ να πω πως περνώ περισσότερες ώρες με την γυναίκα μου επειδή βαριέμαι να πάω στην ερωμένη μου (γέλια). Γενικά, η γυναικεία ενέργεια με βοηθάει. Μου αρέσει όταν παίζω να βλέπω γυναίκες. Οι γυναίκες είναι ο φορτιστής μου. Η γυναικεία ομορφιά δεν σώζει μόνο τον κόσμο, σώζει και εμάς. Χωρίς αυτή θα ήμασταν όλοι νεκροί. Μπορούμε να φανταστούμε την τζαζ ως μια έγχρωμη γυναίκα. Για να φανταστώ μια γυναίκα εκπρόσωπο της κλασικής μουσικής, πρέπει να παρασυρθώ από κάποια συγκεκριμένη κλασική μουσική. Για παράδειγμα, παίζω τακτικά ρομαντική κλασική μουσική, είμαι σε μια ηλικία που επιβάλλεται. Είναι δύσκολο να προσδιορίσω την εμφάνισή της ή τα μαλλιά της γιατί χωρίς ρομαντισμό η ζωή μας είναι δύσκολη, ιδιαίτερα αν είσαι κλασικός μουσικός. Σήμερα, σε όλο τον κόσμο δεν καταλαβαίνεις αν μπροστά σου βλέπεις αγόρι ή κορίτσι. Ιδια ρούχα, ίδια μαλλιά. Το γιούνισεξ κατέστρεψε τα πάντα! Ωραίες συνήθειες του παρελθόντος, όπως η φροντίδα για μια γυναίκα, οι ρομαντικές επιστολές, οι όμορφες κουβέντες χάθηκαν επειδή έσβησε ο ρομαντισμός. Οταν ακούς πώς μιλάνε στην τηλεόραση ή πώς γράφουν στις εφημερίδες ανατριχιάζεις και δακρύζεις. Καταλαβαίνετε γιατί δεν μπορώ να σας δώσω ακριβή γυναικεία χαρακτηριστικά για την κλασική μουσική;

- Τι είναι για εσάς μουσική;

- Δεν είναι «μόνο» η κατάσταση της ψυχής μου. Είναι κάτι συλλογικό και καθολικό που περιλαμβάνει τον τρόπο ζωής μου, το φάρμακο, το αναβολικό μου. Είναι η ξεκούραση, η αγάπη και το πάθος. Ολα αυτά περιλαμβάνονται στη μουσική. Εγώ ζω χάρη σ' αυτήν. Φορτίζομαι από αυτήν. Μου δίδει τη δυνατότητα για την ανάπτυξή μου, για την εκπαίδευσή μου, τη μάθησή μου, για την ανακάλυψη νέων έργων. Η μουσική είναι ο δορυφόρος μου, η Μούσα μου την οποία δεν θα δώσω ποτέ σε κανέναν!

- Θα μας πείτε δυο λόγια για την Ελλάδα;

- Κάθε φορά που έρχομαι στην Ελλάδα είτε για κονσέρτο είτε για διακοπές είμαι ευτυχής. Φυσικά γνωρίζω τον διάσημο και ταλαντούχο Ελληνα μαέστρο του Θεάτρου Μπολσόι και του Νοβοσιμπίρσκ Θόδωρο Κουρεντζή. 

 

 

πηγή: Η Καθημερινή

σχόλια (0)
Ποια είναι η γνώμη σας;
Επιλέξτε εικονίδιο
highlights
θεματικές
Σχολιάστε τώρα!

Θα ήθελα ένα άρθρο για τη Ρωσική ηγεσία και πως νομιμοποιήθηκε. / Καρφιώτης ΠάνοςΤην ανατίναξη του λιμανιού της Σεβαστούπολης στην Κριμαία ζητούσαν οι Βρετανοί καθοδηγητές της Integrity Initiative! / Hello / LeonidasΠώς κατασκευάζεται το «αυθόρμητο» αντιρωσικό κλίμα με χρήμα του Foreign Office / Πρέπει να ντρέπεστε με τόσα ψέματα που γράφετε αλλα από τον Λιατσο τι άλλο να περιμένει κανείς... / Μζια Γκουρεσιδζε«Χοντροκομμένη προβοκάτσια με έξωθεν υποκίνηση», χαρακτηρίζει η Μόσχα την υπόθεση της απέλασης των Ρώσων διπλωματών / Θανάσης ΑυγερινόςΑπουστα!!!!οι ρίζες μας!! Είμαστε εμείς και δεν ξεχνάμε!!! / Tula fotiadou 18022020Ρωσικό ΥΠΕΞ: Η Ελλάδα όμηρος βρώμικων παιχνιδιών και έξωθεν πιέσεων / Θανάσης ΑυγερινόςΤι καλά παιδιά αυτοί οι Εγγλέζοι πολιτικοί ! Μπουμπούκια ! Εκεί γεννήθηκε και η κοινοβουλευτική ολιγαρχία ! Στην Ελλάδα αυτό το σύστημα το λένε Δημοκρατία... / Γεώργιος Δημόκριτος ΒαμβακούσηςΥΠΕΞ Ρωσίας: "Πίσω από την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης η Ουάσιγκτον" / Θανάσης Αυγερινόςδοκιμασμενη συνταγη και νοστιμη, μονο που χρειαζεσαι μεγαλα ξυλακια για να κανετε τα μεγαλα σουβλακια, εγω συνηθως παιρνω απο εδω, νομιζω υπαρχουν και στο φυλλαδιο... / BillyΠαυλόπουλος: Η συνεργασία Ελλάδας - Ρωσίας συνεχίζεται και ο πολιτισμός μας ενώνει ακόμα περισσότερο / polu kako / tasosΈνα ιστορικό κτίριο της Σεβαστούπολης, η καθολική εκκλησία του Αγίου Κλήμη, κατοπινός κινηματογράφος «Φιλία», επιστρέφεται στο ποίμνιό της / ОТЛИЧНО / МАКРИΠούτιν: Φυσικά και δεν κατέρριψε η Ρωσία το Boeing της Μαλαισίας / θα γαμησουμε την τουρκια / κλημηςΜια γέφυρα ένωσε Ρωσία και Κριμαία (ΒΙΝΤΕΟ) / ο εσθονος ηταν πρακτορας της εε και καλως φυλακιστηκε / β.χ.τουρκαντωνηςΠούτιν: Η Ρωσία είναι έτοιμη για διάλογο με τις ΗΠΑ /