σχετικά άρθρα
|
17.02.2011 00:00
Ορατό το τέλος για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη Αχιλλέας ΠατσούκαςΕνα βήμα πιο κοντά στο οριστικό ναυάγιο του σχεδίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη βρισκόμαστε από χθες. Σε αποκλειστικό ρεπορτάζ της, η έγκυρη οικονομική εφημερίδα «Βέντομοστι», επικαλούμενη πληροφορίες από τις τρεις ρωσικές εταιρείες ενέργειας (Transneft, Rosneft και Gazprom Neft) που μετέχουν στο έργο, αποκάλυψε πως αναμένεται σήμερα, στο περιθώριο της επίσκεψης Μεντβέντεφ στη Ρώμη, να ανακοινώσουν πως αποχωρούν από το έργο.
Η εφημερίδα προβάλλει ως βασική αιτία για την ενδεχόμενη αποχώρηση της Ρωσίας, την παγιωμένη θέση της κυβέρνησης της Σόφιας να μην προχωρήσει στον Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, επικαλούμενη κυρίως περιβαλλοντικούς λόγους. Η συντάκτρια του ρεπορτάζ, Οξάνα Γκάφσιν, υποστηρίζει πως ύστερα από μελέτες, η μεταφορά πετρελαίου με δεξαμενόπλοια κρίνεται πιο συμφέρουσα απ’ ό,τι ο πετρελαιαγωγός, και συμπληρώνει πως η Ρωσία βρίσκεται ένα βήμα πριν από τις τελικές υπογραφές για την υιοθέτηση του εναλλακτικού αγωγού πετρελαίου Σαμψούντα-Τζεϊχάν. Ενισχύοντας το ρεπορτάζ της, η συντάκτρια φιλοξένησε δήλωση του προέδρου της Transneft, Νικολάι Τόκαρεφ, σύμφωνα με τον οποίο, το κόστος μεταφοράς πετρελαίου μέσω του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη θα άγγιζε τα 7 δολάρια ανά τόνο, ενώ η μεταφορά με δεξαμενόπλοια 4 δολάρια ανά τόνο. Λίγη ώρα μετά το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ άναψαν τα τηλέφωνα, καθώς μια τόσο σοβαρή εξέλιξη δεν μπορεί να ανακοινωθεί μέσα από μια εφημερίδα. Σε μια προσπάθεια να χαμηλώσουν οι τόνοι, ο εκπρόσωπος Τύπου της Transneft, Ιγκορ Ντιόμιν, υποστήριξε πως η Ρωσία δεν αποχωρεί από το σχέδιο, αλλά ελαχιστοποιεί τα έξοδά της σε σχέση με αυτό. Ο κ. Ντιόμιν αποκάλυψε πως μετά τη Βουλγαρία, η οποία σταμάτησε τη χρηματοδότηση του σχεδίου, το ίδιο έπραξε και η Ελλάδα, με αποτέλεσμα πλέον ο μοναδικός χρηματοδότης να είναι η Ρωσία. Αναλυτικά, σύμφωνα με την Transneft, το χρέος της βουλγαρικής πλευράς αγγίζει τα 7,3 εκατ. ευρώ, ενώ της Αθήνας 1,269 εκατ. ευρώ. Για τον λόγο αυτό, όπως δήλωσε ο Ιγκορ Ντιόμιν σήμερα στη Ρώμη, στο πλαίσιο της συνέλευσης της κοινοπραξίας του έργου, η Μόσχα θα θέσει στο τραπέζι ζήτημα ελαχιστοποίησης της αμοιβής του προσωπικού, καθώς και του περιορισμού των λειτουργικών δαπανών. Οπως και να έχει, μέσα από ένα παιγνίδι λέξεων από ρωσικής πλευράς που άλλοι μιλούν για εγκατάλειψη και άλλοι για περικοπές, η ουσία είναι πως η υλοποίηση του Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη πολύ δύσκολα θα προχωρήσει. Μάλιστα, οι περισσότεροι δεν εξεπλάγησαν καθόλου από τη χθεσινή εξέλιξη, καθώς ως γνωστόν την «ταφόπλακα» στον πετρελαιαγωγό την έχει βάλει εδώ και έξι περίπου μήνες ο Βούλγαρος πρωθυπουργός Μπόικο Μπορίσοφ, κι έτσι γίνεται κατανοητό πως ακόμα και για τη Ρωσία αποτελεί πολυτέλεια να χρηματοδοτεί με πακτωλούς χρημάτων ένα έργο που πολύ δύσκολα θα υλοποιηθεί. Ενδεικτικό του γεγονότος πως η Μόσχα εδώ και καιρό έχει αντιληφθεί ότι ο Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη δεν προχωρά, αποτελεί το πρόσφατο ταξίδι του Βλαντιμίρ Πούτιν στη Σόφια, όπου στην πλούσια ατζέντα των διμερών θεμάτων που συζήτησε με τον Βούλγαρο ομόλογό του απουσίαζε αυτό του πετρελαιαγωγού.
short link:
|
Ποια είναι η γνώμη σας;