header Ελλάδα Κύπρος Ρωσία Κοινοπολιτεία Αθήνα
Θεσσαλονίκη
Λευκωσία
Αγία Πετρούπολη
Μόσχα
skyline
29.04.2011 10:45

Η μητρόπολη που μοιάζει ανοιχτό βιβλίο Ιωάννα Κλεφτογιάννη ΑΓ. ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ ΠΡΩΤΕΙΑ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ, ΘΕΑΤΡΑ-ΠΑΛΑΤΙΑ, ΜΟΥΣΕΙΑ ΠΑΝΤΟΥ, ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΠΟΥ ΣΥΝΘΕΤΟΥΝ ΤΗΝ «ΤΣΑΡΙΝΑ» ΤΗΣ ΒΑΛΤΙΚΗΣ


Τι είναι αυτό που εντυπωσιάζει στην Αγ. Πετρούπολη, το Λένινγκραντ της ΕΣΣΔ, μία πόλη καλύτερη ως σκηνικό παρά ως παράσταση, σήμερα, την εποχή των πανίσχυρων Ρώσων ολιγαρχών, που στα σχολεία διδάσκονται ως παράδειγμα προς μίμηση οι ιστορίες του μικρού Πούτιν;

Το μέγεθος που αισθάνεσαι συχνά να σε συνθλίβει; Με προσόψεις παλατιών να φτάνουν κοντά το μισό χιλιόμετρο; Οι λεωφόροι, με πεζοδρόμια που έχουν το μέγεθος ελληνικού αυτοκινητόδρομου; Οι ανθρώπινες ουρές; Οι οποίες συνεχίζουν, όπως επί σοσιαλισμού, να σχηματίζονται αενάως παντού -μεγαλούπολη πέντε εκατομμυρίων κατοίκων είναι, άλλωστε.

Οχι. Η Αγ. Πετρούπολη θα μπορούσε κανείς να πει ότι, εκτός από μια πόλη-μουσείο -η UNESCO έχει ανακηρύξει το ιστορικό κέντρο της Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά- είναι και μια πόλη... ανοιχτό βιβλίο: τα βιβλιοπωλεία της παραμένουν ανοιχτά 24 ώρες το 24ωρο. Η ανάγνωση θεωρείται στη Ρωσία επείγουσα κι αδιάλειπτη ανάγκη.

Ο Νεοϋορκέζος εκδότης του περιοδικού «American Theatre», Τζιμ Ο'Κουίν, μέχρι να πατήσει το πόδι του στην Αγ. Πετρούπολη, μια πόλη ανοιχτή έκθεση μνημειακής αρχιτεκτονικής, θεωρούσε τη Νέα Υόρκη τη μητρόπολη, με τα πρωτεία στους δημόσιους αναγνώστες. Αναγκάστηκε να αναθεωρήσει αναγνωρίζοντας ότι υπάρχουν πιο διαβαστεροί. Στα λεωφορεία, στο μετρό -του οποίου οι περισσότεροι σταθμοί θυμίζουν λόγω της πολυτέλειας αίθουσες παλατιού-, παντού οι πάντες, ακόμη και οι πλανόδιοι πωλητές αναψυκτικών, σε πείσμα του ψύχους, διαβάζουν με προσήλωση το βιβλιαράκι τους.

Ανάλογη εντύπωση στο κέντρο της πόλης με τις 800 γέφυρες, η οποία παρέμεινε πρωτεύουσα του αχανούς κράτους μέχρι την Οκτωβριανή Επανάσταση, προκαλεί και η συχνότητα με την οποία συναντάς θεατρικές σκηνές. Η Αγ. Πετρούπολη θεωρείται από τους ντόπιους μακράν η κατ' εξοχήν ρωσική θεατρούπολη, σε βάρος της έτερης θεατρικής μητρόπολης, της Μόσχας. Ισως να μην υπάρχει άλλος τόπος που να διαθέτει σχεδόν σε κάθε οικοδομικό τετράγωνό του ένα θέατρο. Κι όταν λέμε θέατρο, δεν εννοούμε τις ελληνικές «τρύπες», που μετονομάζονται σκηνές, αλλά παλάτια. Με τεράστια φουαγέ που τιμάνε τους ηθοποιούς. Οι τοίχοι τους καλύπτονται από τα πορτρέτα όλων των καλλιτεχνών που πέρασαν από τις σκηνές τους. Πέρα από την κρατική υποστήριξη, κρατικά και δημοτικά θέατρα ενισχύονται διπλά: και από το κράτος και από την κυβέρνηση της πόλης, που έχει το δικό της υπουργείο (συμβούλιο) Πολιτισμού.

Η πόλη, που θεμελίωσε το 1703 ο Πέτρος Α', σε μια ελώδη περιοχή, με το αίμα Σουηδών αιχμαλώτων, θέλοντας να ανοίξει παράθυρο στη θάλασσα, σέβεται, εκτός από την τέχνη του θεάτρου, του μπαλέτου και της κλασικής μουσικής, και την Ιστορία της. Και την τσαρική και τη σοσιαλιστική. Ουρές σχηματίζονται καθημερινά στο Ερμιτάζ, όχι αποκλειστικά από τουρίστες, αλλά και από Ρώσους πολίτες, οι οποίοι θέλουν να ξαναθαυμάσουν, μαζί με τα παιδιά τους, τους θησαυρούς που συγκέντρωσε η φιλότεχνη Μεγάλη Αικατερίνη.

Ανδριάντες του Λένιν στα περίχωρα τις πόλης, εκεί που σιγά σιγά αρχίζουν να κυριαρχούν οι μονότονες εργατικές πολυκατοικίες, αλλά και πλάκες με τη μορφή του ηγέτη της Οκτωβριανής Επανάστασης σε προσόψεις μεγάρων, που μας πληροφορούν ότι εκφώνησε ομιλία την τάδε χρονιά, συναντάς, αρκεί να είσαι παρατηρητικός, σχεδόν παντού. Στην εντοιχισμένη μαρμάρινη πλάκα με τη μορφή του Λένιν έξω από τη βιβλιοθήκη της κεντρικής λεωφόρου Νιέφσκι, του διασημότερου δρόμου της ρωσικής επικράτειας, εκεί όπου ως φοιτητής της Νομικής ο αρχηγός των Μπολσεβίκων μελετούσε, κάποιος (ή κάποιοι;) αφήνει πάντα φρέσκα λουλούδια. Στάλιν, σε οποιαδήποτε μορφή, δεν συναντάς πουθενά.

Η Αννα Μπανασούκεβιτς, δημοσιογράφος σε πέντε μοσχοβίτικα Μέσα («Ο άνδρας μου παίρνει σύνταξη 200 ευρώ. Δεν ζεις μ' αυτά τα χρήματα στην πανάκριβη Μόσχα», όπως μου εξήγησε), δεν κρύβει ότι η γενιά της, άνθρωποι άνω των 50 ετών, αναπολούν την ΕΣΣΔ. Τότε που η υγεία -σήμερα πανάκριβο ιδιωτικό αγαθό-, η Παιδεία, ακόμη και η θέρμανση ήταν δωρεάν.

Οι νεότεροι; Αδιαφορούν για την πολιτική, ζώντας με τα high tech γκάτζετ τους στους ρυθμούς της σύγχρονης μεγαλούπολης, όπως οι περισσότεροι συνομήλικοί τους σε αντίστοιχες ευρωπαϊκές πόλεις. Προσεχώς στη «ρωσική Βενετία» θα εμφανιστούν σε live η Σακίρα, ο Μόμπι, οι Τζέθρο Ταλ και ο Μπράιαν Φέρι. Δεν έχουν να ζηλέψουν κανέναν.

Το ίδιο ισχύει και για τους οδηγούς. Στην Αθήνα δεν βλέπεις με την ίδια συχνότητα τα πανάκριβα οχήματα -εκτός από τη μόδα των τζιπ- που κυκλοφορούν στη ρωσική πόλη, που πάσχει από σοβαρό κυκλοφοριακό. Τα παλιά οχήματα μάρκας Volga και τα Lada, που συνήθως λειτουργούν κι ως πειρατικά ταξί, είναι σπάνιο είδος. Δεν προφταίνεις να σηκώσεις το χέρι και ξαφνικά σταματάνε, μαρσάροντας δυο-τρεις «πειρατές», συνήθως Τουρκμένοι, που παζαρεύουν σε άθλια αγγλικά την τιμή της κούρσας. Ταρίφα δεν έχει κανένας. Γενικότερα, στην Αγ. Πετρούπολη η συνεννόηση παραμένει άλυτο πρόβλημα. Το όριο ηλικίας όσων γνωρίζουν στοιχειώδη αγγλικά είναι συντριπτικά μικρό. Από μια ηλικία και μετά η νοηματική σαρώνει.

 

Η τηλεόραση

Μεγάλη εντύπωση προκαλεί, ιδίως για τον Ελληνα του Μνημονίου, η σχεδόν παντελής απουσία ζητιάνων και μεταναστών - οι έγχρωμοι είναι σπάνιο είδος. Κι αυτό, σε μια πόλη ακριβότερη απ' την Αθήνα.

Η καλή είδηση για τους καπνιστές είναι ότι, όχι μόνο οι Ρώσοι, μπορούν και καπνίζουν παντού. Αλλά ότι, ακόμη και τα εισαγόμενα πακέτα, κοστίζουν στη χώρα 1 ευρώ! Ισως γι' αυτό το λόγο οι πάντες είναι θεριακλήδες.

Μαζί με τα ρωσικά βιβλιοπωλεία διανυκτερεύουν επίσης τα spa για κυρίους, όπου Ρωσίδες καλλονές προσφέρουν όλο το 24ωρο τις καυτές υπηρεσίες τους. Στις κεντρικές λεωφόρους μοιράζουν ασταμάτητα διαφημιστικά φυλλάδια για την γκάμα των ερωτικών παροχών, που έτσι κι αλλιώς συναντάς φόρα-παρτίδα στα lobby και τα μπαρ όλων των ξενοδοχείων.

Πιο σοκαριστικό από όλα, είναι, ωστόσο, το επίπεδο της ρωσικής τηλεόρασης. Ολα τα δυτικά trash, τύπου big brother, αλλά και σίριαλ που «κατακρεουργούν» τις μεθόδους Στανισλάβσκι, τις οποίες κάποτε διδάχτηκαν οι ηθοποιοί, σαρώνουν τις συχνότητες.

 

πηγή: Ελευθεροτυπία

Σχόλιο (1)
  • δηλαδή να αρχίσουμε να μετράμε τις μέρες να φύγουμε κατα βόρεια... μνημονιαδίτης 01.05.2011 23:12
Ποια είναι η γνώμη σας;
Επιλέξτε εικονίδιο
highlights
θεματικές
Σχολιάστε τώρα!

Θα ήθελα ένα άρθρο για τη Ρωσική ηγεσία και πως νομιμοποιήθηκε. / Καρφιώτης ΠάνοςΤην ανατίναξη του λιμανιού της Σεβαστούπολης στην Κριμαία ζητούσαν οι Βρετανοί καθοδηγητές της Integrity Initiative! / Hello / LeonidasΠώς κατασκευάζεται το «αυθόρμητο» αντιρωσικό κλίμα με χρήμα του Foreign Office / Πρέπει να ντρέπεστε με τόσα ψέματα που γράφετε αλλα από τον Λιατσο τι άλλο να περιμένει κανείς... / Μζια Γκουρεσιδζε«Χοντροκομμένη προβοκάτσια με έξωθεν υποκίνηση», χαρακτηρίζει η Μόσχα την υπόθεση της απέλασης των Ρώσων διπλωματών / Θανάσης ΑυγερινόςΑπουστα!!!!οι ρίζες μας!! Είμαστε εμείς και δεν ξεχνάμε!!! / Tula fotiadou 18022020Ρωσικό ΥΠΕΞ: Η Ελλάδα όμηρος βρώμικων παιχνιδιών και έξωθεν πιέσεων / Θανάσης ΑυγερινόςΤι καλά παιδιά αυτοί οι Εγγλέζοι πολιτικοί ! Μπουμπούκια ! Εκεί γεννήθηκε και η κοινοβουλευτική ολιγαρχία ! Στην Ελλάδα αυτό το σύστημα το λένε Δημοκρατία... / Γεώργιος Δημόκριτος ΒαμβακούσηςΥΠΕΞ Ρωσίας: "Πίσω από την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης η Ουάσιγκτον" / Θανάσης Αυγερινόςδοκιμασμενη συνταγη και νοστιμη, μονο που χρειαζεσαι μεγαλα ξυλακια για να κανετε τα μεγαλα σουβλακια, εγω συνηθως παιρνω απο εδω, νομιζω υπαρχουν και στο φυλλαδιο... / BillyΠαυλόπουλος: Η συνεργασία Ελλάδας - Ρωσίας συνεχίζεται και ο πολιτισμός μας ενώνει ακόμα περισσότερο / polu kako / tasosΈνα ιστορικό κτίριο της Σεβαστούπολης, η καθολική εκκλησία του Αγίου Κλήμη, κατοπινός κινηματογράφος «Φιλία», επιστρέφεται στο ποίμνιό της / ОТЛИЧНО / МАКРИΠούτιν: Φυσικά και δεν κατέρριψε η Ρωσία το Boeing της Μαλαισίας / θα γαμησουμε την τουρκια / κλημηςΜια γέφυρα ένωσε Ρωσία και Κριμαία (ΒΙΝΤΕΟ) / ο εσθονος ηταν πρακτορας της εε και καλως φυλακιστηκε / β.χ.τουρκαντωνηςΠούτιν: Η Ρωσία είναι έτοιμη για διάλογο με τις ΗΠΑ /