23.04.2010 05:05
Η κρίση «χτύπησε» και τους πετρελαιαγωγούς Θανάσης Αυγερινός

Κοντά δύο δεκαετίες συζητήσεων για τον ακόμη υπό σχεδίαση πετρελαιαγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη είναι φυσικά αρκετές για να ανατραπούν όχι μία, αλλά πολλές φορές τα πολιτικά και οικονομικά δεδομένα, όπως και οι γεωπολιτικοί συσχετισμοί στην ευρύτερη γειτονιά μας. Αυτό φαίνεται πως συμβαίνει και τώρα, με Ρωσία, Τουρκία και Ιταλία να έχουν καταρχάς συμφωνήσει και να προτείνουν σε Αθήνα και Σόφια συνδιαχείριση των άλλοτε αντιλαμβανόμενων ως ανταγωνιστικών πετρελαιαγωγών Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, μέσω Βουλγαρίας και Ελλάδας, και Σαμψούντα – Τσεϊχάν, που θα συνδέει μέσω τουρκικού εδάφους τη Μαύρη Θάλασσα με την Ανατολική Μεσόγειο.

 

Με αφοπλιστική ειλικρίνεια ο Νικολάι Τοκάρεφ, πρόεδρος της ρωσικής «Τρανσνιέφτ», που είναι από ρωσικής πλευράς ο διαχειριστής και βασικός διαπραγματευτής και για τα δύο σχέδια, εξήγησε ότι μαζί με Ιταλούς και Τούρκους ειδικούς εξέτασαν τις υπάρχουσες προτάσεις και κατέληξαν ότι «είναι απολύτως δυνατό να δημιουργηθεί ένα διεθνές κονσόρτσιουμ, το οποίο θα συντονίζει τα φορτία και προς τις δύο κατευθύνσεις των αγωγών μέσω Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη και Σαμψούντα – Τσεϊχάν, γι’ αυτό και σήμερα όλα αυτά είναι υπό επεξεργασία και τα μελετούν δραστήρια όλοι οι συμμετέχοντες στα σχέδια αυτά».

Ο Ρώσος τεχνοκράτης αναφέρθηκε αναλυτικά στην ιστορία που γέννησε καταρχάς το σχέδιο του ρωσο-βουλγαρο-ελληνικού αγωγού, έτσι ώστε να παρακάμπτονται τα Στενά Βοσπόρου και Δαρδανελλίων, μέσω των οποίων μεταφέρονται ήδη περίπου 110 εκατ. τόνοι αργού πετρελαίου και άλλοι περίπου 45 εκατ. τόνοι πετρελαιοειδών, αποκλείοντας ήδη σήμερα κάθε δυνατότητα αύξησης της παροχετευτικής ικανότητάς τους. Σύμφωνα με τον κ. Τοκάρεφ, όσο ο Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη –η πρώτη ιδέα δημιουργίας εναλλακτικής διαδρομής για το ρωσικό και κεντροασιατικό πετρέλαιο– βρισκόταν (και ακόμη βρίσκεται) υπό μελέτη και επεξεργασία, «μας έγινε η πρόταση από πλευράς Τουρκίας και Ιταλίας να συμμετάσχουμε στον αγωγό Σαμψούντα – Τσεϊχάν, που θα έχει μήκος περί τα 550 χλμ. στο έδαφος της Τουρκίας». Για πολλά χρόνια η Μόσχα απέρριπτε κατηγορηματικά κάθε συζήτηση συμμετοχής της, αρχίζοντας από πέρσι να σκέφτεται σοβαρά την υπόθεση και, έπειτα από παρότρυνση του Βλαντιμίρ Πούτιν, να ανακοινώνει τελικά ένταξή της στο ιταλο-τουρκικό σχέδιο, για το οποίο έχουν εκδηλώσει ισχυρό ενδιαφέρον τόσο εταιρείες εξαγωγής πετρελαίου από το Καζακστάν, όσο και η αμερικανική Σεβρόν, που δραστηριοποιείται επί χρόνια στην Κασπία.

 

Όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά

«Δεν αποκλείω ότι θα καταλήξουμε σε ενιαία αντίληψη όλων των διαδικασιών, που συνδέονται με την υλοποίηση των σχεδίων αυτών», δήλωσε σε Ρώσους δημοσιογράφους ο κ. Τοκάρεφ, επιτιθέμενος ανοιχτά στο δυτικό οικονομικό Τύπο και προπαντός στους Financial Times ότι «τσαλαβουτάνε σε σκουπιδοτενεκέδες» και προσπαθούν να τορπιλίσουν θετικές πρωτοβουλίες δημιουργώντας περιττές εντάσεις και συνωμοσίες. «Πρόκειται για διεθνείς δομές και φυσικό είναι ότι, όταν είναι πολλοί οι συμμετέχοντες, τα συμφέροντα κάποιου θα θιγούν», είπε ο κ. Τοκάρεφ, προσθέτοντας ότι «προσπαθούμε να βρούμε συμβιβασμούς και την καλύτερη δυνατή λύση, πράγμα το οποίο θα συμβεί στο άμεσο μέλλον», αλλά και επικρίνοντας τη Βουλγαρία ότι, μετά την αλλαγής της κυβέρνησής της, προσπαθεί να προκαλέσει καθυστερήσεις, να επανεξετάσει τις υπάρχουσες συμφωνίες και εντέλει να εμποδίσει την πρόοδο της υλοποίησης του αγωγού.

Η ραγδαία αλλαγή στις ρωσικές εκτιμήσεις για στα ενεργειακά δεδομένα της περιοχής μας, και ειδικότερα για το ιδανικό για τα ρωσικά συμφέροντα σχήμα των υπό διαμόρφωση πετρελαιαγωγών, αρχίζει σιγά σιγά να συζητείται στα ρωσικά ΜΜΕ, που θεωρούν ότι ζούμε άλλη μια από τις συνέπειες της διεθνούς οικονομικής κρίσης, η οποία επιβάλλει επανεκτιμήσεις και οικονομικότερη διαχείριση. Ρωσικές διπλωματικές πηγές, που έχουν αφιερώσει πολύ χρόνο στην υπόθεση του Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, διαβεβαίωσαν τα «Επίκαιρα» ότι «δεν πρόκειται για αλλαγή πλεύσης ούτε άλλου είδους αναθεώρηση, αλλά για εξορθολογισμό των δεδομένων», γι’ αυτό και η συζήτηση των θεμάτων που ανοίγονται θα γίνει με όλες τις ενδιαφερόμενες πλευρές.

 

Οι «σωστές» αποφάσεις

Λέγοντας με άλλα λόγια το ίδιο ακριβώς, ο κ. Τοκάρεφ εξέφρασε την ελπίδα ότι η λογική και η ψύχραιμη οικονομική ανάλυση θα επιτρέψουν στη Βουλγαρία να πάρει τη «σωστή» απόφαση και να συνεχίσει και στο εξής τη συμμετοχή της στο πολυετές σχέδιο, που δημιούργησε προς στιγμήν τα τελευταία χρόνια την αίσθηση ότι πλησιάζει στο στάδιο της έναρξης των εργασιών, για τις οποίες δεσμεύτηκαν με δηλώσεις τους τόσο η ελληνική, όσο και η ρωσική ηγεσία, με πιο πρόσφατες τις διαβεβαιώσεις που αντάλλαξαν τον περασμένο μήνα οι πρωθυπουργοί Βλαντιμίρ Πούτιν και Γιώργος Παπανδρέου στη Μόσχα.

Σχολιάζοντας τις εξελίξεις, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Ενέργειας και Οικονομικών Λεονίντ Γκριγκόριεφ απέδωσε την πρόταση της ενοποίησης των σχεδίων στη συνάφεια των δύο έργων και της αποστολής τους να μεταφέρουν ρωσικό και καζαχικό πετρέλαιο από τη λεκάνη του Εύξεινου Πόντου στην Ανατολική Μεσόγειο για περαιτέρω προώθηση στην Αδριατική και την Ευρώπη και στην ανάγκη να αλληλοσυμπληρώνονται, ώστε να μπορούν να ανταλλάσσουν συμβόλαια για λόγους οικονομίας. Λόγω της διεθνούς κρίσης, η ζήτηση για πετρέλαιο έχει μειωθεί, όμως σταδιακά το ενδιαφέρον αποκαθίσταται και, τη στιγμή που οι σχεδιαζόμενοι αγωγοί θα είναι σε θέση να λειτουργήσουν πλήρως, η κατάσταση προβλέπεται να είναι εντελώς διαφορετική και πολύ πιο κερδοφόρα από τη σημερινή.

Αισιόδοξος για την ενοποίηση των αγωγών και την προσθήκη μάλιστα και άλλων οικονομικών παικτών στα υπάρχοντα σχέδια δηλώνει και ο διευθυντής του ρωσικού Ιδρύματος Εθνικής Ενεργειακής Ασφάλειας Κονσταντίν Σίμονοφ, ο οποίος περιγράφει τη ρωσική πρόταση ως προσπάθεια να αποφύγει η Μόσχα την αντίφαση της υποστήριξης διαφορετικών σχεδίων σε διαφορετικές περιόδους, αλλά και να προωθήσει τη δημιουργία δύο αγωγών ταυτοχρόνως. Για τη συμπληρωματικότητα των δύο αγωγών έχει επανειλημμένως μιλήσει και ο «ισχυρός ανήρ» της ρωσικής πολιτικής σκηνής και πρωθυπουργός Βλαντιμίρ Πούτιν, ο οποίος ουκ ολίγες φορές φρόντισε να στείλει μηνύματα και προειδοποιήσεις προς όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, η οποία δείχνει να ασχολείται με τη ρωσική πολιτική της στον… ελεύθερο χρόνο της και με τη σοβαρότητα που περισσεύει από τις υπόλοιπες ενασχολήσεις της.

 

 πηγή: Επίκαιρα

Λέξεις Κλειδιά: Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη,Σαμψούντα – Τσεϊχάν,ενοποίηση,δομές