15.07.2010 10:23
Από το Ερμιτάζ στη Μόσχα Αχιλλέας Πατσούκας

Η έκθεση «Σύναξις - Εικόνες σε ξύλο και χαρτί» στο Μουσείο Πούσκιν


ΕΓΚΑΙΝΙΑ. Δέκα μήνες μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσε η έκθεση μεταβυζαντινών εικόνων της Συλλογής Βελιμέζη που διοργανώθηκε από το Κοινωφελές Ιδρυμα Αλέξανδρος Ωνάσης στο Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης, ένας νέος σταθμός ήρθε να προστεθεί στο μακρύ ταξίδι των 18 ετών, στα οποία η έκθεση έχει παρουσιαστεί σε 20 μεγάλα μουσεία.
Βυζάντιο - Ρωσία


Από το απόγευμα της Τετάρτης, στο Μουσείο Πούσκιν της Μόσχας εγκαινιάστηκε η έκθεση με τίτλο «ΣΥΝΑΞΙΣ - Τέχνη της Ελλάδας 15ος - 20ός αιώνας. Εικόνες σε ξύλο και χαρτί». Λίγη ώρα πριν η έκθεση ανοίξει τις θύρες της στο κοινό, η διευθύντρια του Μουσείου Πούσκιν Ιρίνα Αντόνοβα στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου σημείωσε πως η βυζαντινή τέχνη αποτελεί το θεμέλιο της ρωσικής αγιογραφίας, ενώ αναφερόμενη στους ελληνορωσικούς δεσμούς σημείωσε πως για τη Ρωσία η Ελλάδα αποτελεί μια ξεχωριστή χώρα, καθώς οι Ρώσοι αισθάνονται πάντα αυτή τη βαθιά συγγένεια αίματος, η οποία, όπως τόνισε, ξεκινάει από την τέχνη. Μιλώντας στην «Κ», για τις διαφορές της έκθεσης μεταβυζαντινών εικόνων στο Μουσείο Πούσκιν από την προηγούμενη στο Ερμιτάζ, ο επιμελητής των συλλογών Βελιμέζη - Μαργαρίτη, διοργανωτής και «ψυχή» της έκθεσης ΣΥΝΑΞΙΣ, κ. Χρήστος Μαργαρίτης, σημείωσε πως αρχικά η Ιρίνα Αντόνοβα υπήρξε διστακτική θέτοντάς μας μάλιστα όρο, τον οποίο και αποδέχτηκαν οι Ελληνες διοργανωτές: η έκθεση να είναι εντελώς διαφορετική από την αντίστοιχη της Αγίας Πετρούπολης.
Για τον λόγο αυτόν κρατώντας τον κορμό των 45 εικόνων της Συλλογής Βελιμέζη την διανθίσαμε σε 131. Οι σπουδαίας ευαισθησίας εικόνες προέρχονται από τις συλλογές των Μουσείων Μπενάκη, Πούσκιν, Παλαιορωσικής Τέχνης Αντρέι Ρουμπλιόφ, του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Ωνάσης, καθώς και από τις συλλογές Νίκου Κούνδουρου -ο οποίος παραβρέθηκε στα εγκαίνια της έκθεσης-, Μαργαρίτη και Αλέξανδρου Μακρή.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως και τον Σεπτέμβριο και αν κρίνουμε από την προσέλευση των Ρώσων φιλότεχνων που από τις 18.00 που άνοιξε η έκθεση έως και τις 20.00 που έκλεισε το μουσείο δημιούργησαν στην κυριολεξία το αδιαχώρητο, τότε οι οιωνοί προδιαγράφονται λαμπροί.


πηγή: Η Καθημερινή

Λέξεις Κλειδιά: Ωνάσης,Ερμιτάζ,Πούσκιν,Μουσείο,Αντόνοβα,Μαργαρίτης,εικόνωνες,Μπενάκη