Θαλάσσιους διαδρόμους που θα μειώνουν τον χρόνο εκτέλεσης ενός δρομολογίου από την Δυτική προς την Ανατολική πλευρά της υφηλίου και παράλληλα θα απαιτούνται λιγότερα καύσιμα αλλά και θα διασφαλίζεται η καλύτερη προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος αναζητά η διεθνής ναυτιλιακή βιομηχανία.
Όχι τυχαία η προσπάθεια να αξιοποιηθεί ακόμη πιο αποτελεσματικά το Northern Sea Route (Βόρειο πέρασμα-NSR) στην Αρκτική το οποίο συντομεύει κατά 30 ημέρες σχεδόν το ταξίδι από τα λιμάνια της Άπω Ανατολής στα λιμάνια της Δυτικής Ευρώπη.
Ήδη η Ρωσία σχεδιάζει εντός των επόμενων τριών ετών να διαθέσει ένα δις δολάρια για την ανάπτυξη ενός δικτύου υποστήριξης των πλόων μέσω του NSR με τον παράλληλο εκσυγχρονισμό των λιμένων της κατά μήκος του Βορείου Περάσματος.
Να σημειωθεί ότι η Ρωσία σχεδιάζει , στα όρια της ρωσικής Αρκτικής, να ιδρύσει νέες βάσεις εξειδικευμένης αεροδιάσωσης στα λιμάνια, Ντίξον, Τίξι, Πέβεκ,και Προβιντένιε. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, τρία από τα ανωτέρω λιμάνια θα ενταχθούν σε ένα κεντρικό σύστημα λιμένων με αεροπορικά και διασωστικά μέσα τα οποία θα επιτρέπουν την εργασία σε πλωτά μέσα κάτω από το νερό στις ακραίες καιρικές συνθήκες της Αρκτικής. Επίσης θα δημιουργηθούν επτά ενδιάμεσοι σταθμοί διάσωσης οι οποίοι θα μπορούν να καλύπτουν όλη την έκταση της Αρκτικής σε πραγματικό χρόνο από αέρος και θαλάσσης. Προσφάτως, (Μάρτιος 2013), η Ρωσία αποφάσισε να ιδρύσει Ομοσπονδιακή Υπηρεσία ( Διοίκηση Βόρειου Θαλάσσιου Δρόμου) με βασικό στόχο την οργάνωση πλεύσης των πλοίων στο πλαίσιο του NSR καθώς και την εξασφάλιση της ακίνδυνης πλεύσης όπως και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος από πιθανή ρύπανση.
Το 2012 διέπλευσαν το NSR, 46 πλοία έναντι 34 το 2011 και μόλις 6 το 2010. Μεταξύ αυτών των πλοίων και δύο ελληνικά το < OB RINER>, της εταιρείας Dynagas, με φορτίο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG Carrier) το οποίο πέρασε δυο φορές από το NSR και το
Σύμφωνα με ναυτιλιακούς εμπειρογνώμονες το Βόρειο Πέρασμα θα μπορούσε να αποτελέσει την βασική διαδρομή η οποία θα παρέχει την δυνατότητα στις ναυτιλιακές εταιρείες να μειώσουν κατά δυο φορές το χρόνο εκτέλεσης του δρομολογίου από Δυσμάς προς Ανατολάς, σε σχέση με το Σουέζ, γεγονός που μεταφράζεται σε σημαντική εξοικονόμηση καυσίμων αλλά και μικρότερη ρύπανσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Επίσης θετικοί στην περαιτέρω αξιοποίηση του NSR εμφανίζονται και εκπρόσωποι μεγάλων ναυτιλιακών χωρών. Ειδικότερα :
-Ο διευθυντής του Επιστημονικού – Ερευνητικού Ινστιτούτου της Κίνας Γιαν Χουενγκειν, μιλώντας στο Όσλο στο πλαίσιο εκδήλωσης που διοργάνωσε το περιοδικό < The Economist> σημείωσε ότι τα προς εξαγωγή προϊόντας της Κίνας μελλοντικά, έως το 2020, μπορεί να αλλάξουν μορφές μεταφοράς και σε ποσοστό από 5% έως και 15% να μεταφέρονται, μέσα σε εμπορευματοκιβώτια, μέσω του Βορείου Περάσματος.
-Η Ολλανδική Ένωση Πλοιοκτητών αναγνωρίζει την αναγκαιότητα ξεκινήσουν μεταφορές και μέσω του Βορείου Αρκτικού Περάσματος. Μάλιστα αναφέρεται ότι θα πρέπει να αξιοποιηθεί η εμπειρία της εταιρείας Nordic Bulk Carriers ( NBC) σύμφωνα με την οποία ο χρόνος μεταφοράς φορτίων προς την Κίνα, μέσω του Ρωσικού Αρκτικού Περάσματος, μειώνεται στις 26-27 ημέρες από 45 σε σχέση με τον παραδοσιακό τρόπο μέσω του Σουέζ. Ακόμη , στελέχη της εταιρείας αναφέρουν ότι η εξοικονόμηση καυσίμων για μια διαδρομή προς την Κίνα φθάνει στους 750 τόνους πετρελαίου , δηλαδή περί τις 550 χιλιάδες δολάρια !
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarkson’ s, τα πλοία τύπου ice class που μπορούν να δραστηριοποιηθούν στα πολικά ύδατα ανέρχονται σε 10.812, με συνολική μεταφορική ικανότητα 133,2 εκατ. GT, και έχουν ένα μέσο όρο ηλικίας τα 15 χρόνια.
Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν σημαντική παρουσία στα πλοία του τύπου αυτού. Ενδεικτικά από τις εισηγμένες στο αμερικάνικο χρηματιστήριο εταιρείες η Tsakos Energy Navigation (TEN) έχει στο στόλο της περίπου 25 ice class δεξαμενόπλοια.
Η Capital Product Tanker, του Ευάγγελου Μαρινάκη, περιλαμβάνει στο στόλο της 14 δεξαμενόπλοια τύπου ice class, ενώ η Stealth Gas, του Χάρη Βαφειά, προχώρησε πρόσφατα στην παραγγελία τεσσάρων ice class πλοίων μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers). Στο ξηρό φορτίο η Diana Shipping, του κ. Συμεών Παληού, προχώρησε στην παραγγελία δυο ice class panama.