Του Δημήτρη Μαλλά
dmallas@pegasus.gr
Στην απόφαση να σταματήσουν την πώληση του iPhone μέσω του εμπορικού δικτύου τους προχώρησαν οι τρεις βασικές εταιρείες κινητής τηλεφωνίας της Ρωσίας (MTS, Vimpelcom και Megafon). Κίνηση που ερμηνεύεται και ως ένδειξη ότι οι Ευρωπαίοι πάροχοι δεν είναι πλέον διατεθειμένοι να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις που θέτει η Apple προκειμένου να συνεργάζεται με τις εταιρείς κινητής τηλεφωνίας.
Οι τρεις εταιρείες προχώρησαν σχεδόν ταυτόχρονα στη διακοπή της συνεργασίας τους, χωρίς να δικαιολογούν επισήμως την επιλογή τους. Όμως, η άποψη που επικρατεί μεταξύ των αναλυτών είναι πολύ απλά ότι οι Ρώσοι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι είχαν ζημίες από τη διάθεση της δημοφιλούς συσκευής της Apple.
Στη Ρωσία απαγορεύεται η επιδότηση συσκευών με αποτέλεσμα το κόστος απόκτησης ενός iPhone να κινείται σε πολύ υψηλά επίπεδα για τον μέσο καταναλωτή της χώρας. Από την άλλη πλευρά, είναι γνωστό ότι η Apple θέτει αρκετά υψηλούς στόχους πωλήσεων και ζητά από τους παρόχους να προχωρούσαν και σε προωθητικές ενέργειες με αποτέλεσμα το συνολικό κόστος να κινείται σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Η διακοπή της συνεργασίας δεν σημαίνει ότι το iPhone θα σταματήσει να είναι διαθέσιμο στη Ρωσία, καθώς η Apple διατηρεί ιδιόκτητα καταστήματα εκεί, ενώ επιπλέον υπάρχουν αρκετές αλυσίδες ηλεκτρονικών ειδών που πωλούν συσκευές κινητής τηλεφωνίας. Όμως, μέσω των συγκεκριμένων τριών εταιρειών, πωλείται περίπου το 80% των κινητών τηλεφώνων στη Ρωσία.
Η κίνηση αποκτά μεγαλύτερη σημασία από το γεγονός ότι τους τελευταίους μήνες υπάρχουν αρκετοί πάροχοι, κυρίως στην Ευρώπη, που εκφράζουν παράπονα για τη συνεργασία τους με την Apple, η οποία παρουσιάζεται να είναι ιδιαίτερα πιεστική όσον αφορά τις πωλήσεις iPhone. Δεν είναι τυχαίο, μάλιστα, ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διεξάγει έρευνα για τις μεθόδους που ακολουθεί η Apple όσον αφορά τη διάθεση των προϊόντων της. Η έρευνα ξεκίνησε μετά από τα παράπονα που εξέφρασαν Ευρωπαϊκοί τηλεπικοινωνιακοί όμιλοι, οι οποίοι, μέχρι στιγμής, δεν έχουν γίνει γνωστοί.