17.01.2014 15:31
Στο Νταγκεστάν χάνονται ζωές καθημερινά

Χάνονται ζωές στο Νταγκεστάν σχεδόν κάθε ημέρα. Η κατάσταση στη χώρα είναι χρονίως τεταμένη, και ορισμένοι αναλυτές, μεταξύ των οποίων και εκείνοι που είναι στην περιοχή, θεωρούν πως ο εμφύλιος πόλεμος συνεχίζεται εκεί. Οι κάτοικοι του Νταγκεστάν έχουν κουραστεί από αυτόν τον πόλεμο. Κουράστηκαν να ζουν μονίμως με άγχος. Ο πόλεμος έχει γίνει μέρος της ζωής τους, και κάποιοι μάλιστα έχουν μάθει να μιλάνε για αυτό με μια νοσηρή αίσθηση του χιούμορ.

 

Το ερώτημα του τι προκάλεσε τον εμφύλιο πόλεμο, δεν έχει πλέον σημασία. Το ερώτημα του πώς μπορεί να αποκατασταθεί η τάξη στη χώρα, έχει μείνει αναπάντητο για περίπου δύο δεκαετίες. Σχεδόν κανείς δεν πιστεύει ότι η διαμάχη μπορεί να επιλυθεί. Ο Ramazan Abdulatipov, ο πρόεδρος του Νταγκεστάν  ο οποίος ανέλαβε τη θέση του το 2013, υποσχέθηκε να αποκαταστήσει την τάξη, αποδεικνύεται ότι δεν είναι σε θέση να επηρεάσει οποιαδήποτε ουσιαστική αλλαγή.

Η σύγκρουση συνοδεύεται από την κοινωνική ισλαμοποίηση του Νταγκεστάν, καθώς επίσης και από την αυξημένη επιρροή του ριζοσπαστικού ισλάμ και των κινημάτων των Σαλαφιστών. Ο όρος «shariatization» χρησιμοποιείται πλέον όλο και περισσότερο για να περιγράψει την αναβίωση του νομικού συστήματος της Σαρία (περισσότερα από 20 δικαστήρια που λαμβάνουν αποφάσεις με το συγκεκριμένο σύστημα λειτουργούν στο Νταγκεστάν), την καθιέρωση των κανόνων συμπεριφοράς που βασίζονται αποκλειστικά σε ισλαμικές αξίες, και την αυστηρή τήρηση των θρησκευτικών περιορισμών. Σε κάποιες περιπτώσεις έχει αναφερθεί ότι «άγνωστοι» χτύπησαν πολίτες που κρατούσαν στα χέρια τους κούπες με kvass (μη αλκοολούχο ρωσικό ποτό), στο δρόμο. Έχει γίνει ιδιαίτερα δύσκολο να αγοράσει κανείς αλκοόλ στο Νταγκεστάν, ακόμη και στην πρωτεύουσά του Makhachkala, παρά το γεγονός ότι το 86% του ρωσικού brandy, παράγεται στο Νταγκεστάν. Οι πωλητές αλκοόλ έχουν κάθε λόγο να φοβούνται για τις ζωές τους-λίγα καταστήματα και περίπτερα που πωλούσαν οινοπνευματώδη ποτά, ανατινάχτηκαν.

 

Η κοινωνία του Νταγκεστάν έχει ουσιαστικά χωριστεί σε τρεις ομάδες. Η πρώτη, και η πιο πολυπληθής, εμμένει στο παραδοσιακό ισλάμ και υποστηρίζει τις αρχές. Η δεύτερη είναι μικρότερη αλλά πιο δραστήρια. Σε διαφορετικό βαθμό, εγκρίνει τις ιδέες των σαλαφιστών, και αντιτίθεται στο καθεστώς.

Σε γενικές γραμμές, και οι δύο αυτές ομάδες υποστηρίζουν την ισλαμοποίηση του Νταγκεστάν. Ωστόσο, ενώ η πρώτη ομάδα θωρεί ότι αυτό μπορεί να επιτευχθεί εντός του πλαισίου της Ρωσικής Ομοσπονδίας, η δεύτερη βλέπει τη δημιουργία ενός ισλαμικού κράτους ως τελικό στόχο, ο οποίος είναι δυνατός μόνο εκτός της Ρωσίας. Με άλλα λόγια, η δεύτερη ομάδα φιλοξενεί αυτονομιστικές φιλοδοξίες.

Υπάρχει και μια τρίτη ομάδα η οποία συνεχίζει να στηρίζει το κοσμικό κράτος, εκτιμώντας ότι η ισλαμοποίηση αντιστρέφει τις σύγχρονες τάσεις και παίρνει το Νταγκεστάν ακόμη πιο μακριά από τη Ρωσία. Αυτή η κατάσταση συμβάλει στην μετατροπή του Νταγκεστάν και ορισμένων άλλων περιοχών του Καυκάσου, ως «εξωτερικό» στο εσωτερικό της Ρωσίας, που ζει σύμφωνα με τις δικές του παραδόσεις και κανόνες. Φαίνεται ότι εκείνοι που υποστηρίζουν το κοσμικό κράτος, χάνουν σταδιακά τις θέσεις τους.

Στη διάρκεια του ταξιδιού μου στο Νταγκεστάν το Δεκέμβριο του 2012, είχα συχνά την αίσθηση ότι οι εντάσεις μπορεί να κλιμακωθούν ακόμη περισσότερο, και ότι είναι πιθανή μια νέα έξαρση των τρομοκρατικών επιθέσεων. Ο εμφύλιος πόλεμος συνεχίζεται.


Πηγή: capital.gr

Λέξεις Κλειδιά: Νταγκεστάν,πόλεμος,κοινωνία