22.05.2010 08:06
Γραφειοκρατικά... τείχη στους Ρώσους επισκέπτες. Το πλήθος των εγγράφων που ζητάνε και οι καθυστε-ρήσεις των ελληνικών προξενείων στέκονται εμπόδιο για την τουριστική κίνηση προς τη χώρα μας. Δημήτρης Λιάτσος

Μόλις προ λίγων εβδομάδων, στις 23/4/2010 το γενικό προξενείο της Ελλάδας στη Μαριούπολη της Ουκρανίας εξέδωσε «φιρμάνι» προς τα τουριστικά γραφεία, με την ένδειξη «εξαιρετικά επείγον»: «Σας ενημερώνουμε με λύπη μας ότι από χθες το σύστημα Σένγκεν παρουσίασε σοβαρή βλάβη και αδυνατούμε να διεκπεραιώσουμε τις αιτήσεις που μας προσκόμισαν και βρίσκονται στο στάδιο της εξέτασης. Προς το παρόν, έως την επιδιόρθωση του συστήματος αδυνατούμε να παραλαμβάνουμε νέες αιτήσεις. Η γενική πρόξενος, Σοφία Μαλλή, σύμβουλος πρεσβείας Α’».

 

Αν σε συνθήκες «κανονικής» ανάπτυξης της οικονομίας οι ανάλογου τύπου επιστολές μπορούσαν να θεωρηθούν «απαράδεκτες» χωρίς παραπέρα συνέπειες (όπως γινόταν άλλωστε και όλοι έκαναν τα στραβά μάτια), τώρα, σε συνθήκες οικονομικής κατάρρευσης, όταν διαλαλείς στη διαπασών ότι είναι ζωτικής σημασίας να κρατηθεί όρθιος ο τουρισμός, αποτελούν έγκλημα κατά του συνόλου της κοινωνίας.
Για τα ρωσικά - ουκρανικά δεδομένα, υπάρχουν, εκτός της καθαρά καλοκαιρινής σεζόν, 3-4 εβδομαδιαία έως 15νθήμερα «παράθυρα» αργιών τα οποία προσφέρονται για μίνι διακοπές και ταξίδια στο εξωτερικό. Ενα από αυτά είναι το πρώτο 10ήμερο του Μαΐου. Αρα, το τελευταίο 10ήμερο του Απριλίου πέφτει πολλή δουλειά στα προξενεία για βίζες. Ακριβώς τότε η γενική πρόξενος «άδειασε» τα τουριστικά γραφεία της περιοχής της, συμβάλλοντας αποφασιστικά στην εμβάθυνση της οικονομικής κρίσης της χώρας την οποία εκπροσωπεί. Να σημειωθεί ότι το προξενείο της Μαριούπολης εξυπηρετεί την Κριμαία, το Ντονμπάς, το Ντνιεπροπετρόφκ, το Ζαπαρόζιε, το Λουγκάνσκ... Δηλαδή πάνω από 12 εκατ. κατοίκους.
Απόγνωση
«Τα ίδια έχουμε κάθε χρόνο», λέει με απόγνωση στο «Εθνος της Κυριακής» ιδιοκτήτρια μεγάλου τουριστικού γραφείου που έγινε αποδέκτης της επιστολής. «Ολοι οι πράκτορες της περιοχής αποφεύγουν το αίσχος που λέγεται ελληνικό προξενείο Μαριούπολης, οι συνεργάτες μας στο Ζαπαρόζιε μας ξεκαθάρισαν πως «όσο οι Ελληνες συμπεριφέρονται έτσι, εμείς είμαστε αναγκασμένοι να στέλνουμε τους πελάτες μας στην... Τουρκία!»».
Και να σκεφτεί κανείς πως μόλις καταφέραμε να διορθώσουμε τις παλινωδίες του γενικού πρόξενου στο Κίεβο, ο οποίος έγινε «πρωτοσέλιδο» σε όλα τα ουκρανικά ΜΜΕ το περσινό καλοκαίρι, δημιουργώντας έτσι διπλωματικό επεισόδιο με μια παραδοσιακά φιλική χώρα... πριν τον μαζέψουν πίσω! Φέτος, οι ειδήσεις από το Κίεβο είναι ενθαρρυντικές και οι άνθρωποι της τουριστικής αγοράς «κάνουν τον σταυρό τους».
Αποτέλεσμα, τα προκαταρκτικά στοιχεία δείχνουν διπλασιασμό του τουριστικού ρεύματος από Ουκρανία, πρέπει όμως να λάβουμε υπόψη ότι πρόκειται για μικρή κίνηση, μερικών χιλιάδων επισκεπτών. Για το άλλο προξενικό μας «αστέρι» στην Οδησσό, η αγορά έχει επίσης έναν φαρμακερό λόγο να πει. «Μα, να αγαπάμε τόσο την Ελλάδα και αυτή να μας συμπεριφέρεται έτσι;».
Στο Χάρκοβο, πάντως, κάποιοι «τρελοί» επιχειρηματίες με γερά πορτοφόλια, έβαλαν γραμμή τσάρτερ για την Κρήτη. «Δοκιμάζουμε τον Μάιο και... βλέπουμε», δηλώνουν, τη στιγμή που για να εξασφαλίσουν οι ενδιαφερόμενοι βίζα πρέπει να ταξιδέψουν 500 χλμ. μέχρι το Κίεβο!


ΦΩΝΑΖΟΥΝ ΟΙ ΡΩΣΟΙ
«Η κατάσταση έχει χειροτερεύσει από πέρυσι»
Τα μοσχοβίτικα πρακτορεία που στέλνουν στην Ελλάδα το 75% των Ρώσων, έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου τον Δεκέμβριο του 2009! Να τι γράφει ο διευθυντής του μεγαλύτερου γραφείου της Αγίας Πετρούπολης «Σολβέζ Τουρνέ» στις 17 Μαΐου 2010 σε επιστολή του στον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Ν. Αγγελόπουλο.
«Στις πρόσφατες εκθέσεις οι εκπρόσωποι της Ελλάδας κατ’ επανάληψη τόνισαν ότι η έκδοση βίζας θα διευκολυνθεί... Ωστόσο, σήμερα σας λέω πως η κατάσταση έχει χειροτερεύσει σε σχέση με πέρυσι...».
Εξηγεί επίσης ότι ενώ πέρυσι το προξενείο έκανε μια ώρα για να παραλάβει και να ελέγξει 100 διαβατήρια, φέτος, μέσω κέντρου βίζας, η διαδικασία φθάνει τις 6 ώρες (!). Χωρίς λόγο, αν κάτι δεν τους αρέσει δεν παραλαμβάνουν τα διαβατήρια, συχνά χάνονται φωτογραφίες χωρίς εξήγηση.
Το κέντρο βίζας θα στοιχίσει μόνο στη Σολβέζ, για 10.000 διαβατήρια, πάνω από 230.000 ευρώ! Οσο για τα χαρτιά που ζητάνε για να βγάλουν βίζα, θυμίζουν «ψυχροπολεμική» περίοδο. Οι εκπρόσωποι του κέντρου βίζας αλλά και του προξενείου εξηγούν πως αυτές είναι απαιτήσεις της ΕΕ και του συστήματος Σένγκεν.
Αγκομαχούμε
Το πρόβλημα, ωστόσο, όπως το αντιμετωπίζουν οι πράκτορες, δεν είναι κυρίως η ύπαρξη βίζας αλλά το τι απαιτεί το κάθε προξενείο. Για παράδειγμα, η Κύπρος και η Βουλγαρία, χώρες της ΕΕ, την έχουν απλοποιήσει και δουλεύουν χωρίς γραφειοκρατία.
Η Φινλανδία εκδίδει συνεχώς βίζες πολλαπλών εισόδων-εξόδων στην ΕΕ μόνο με συμπλήρωση αίτησης, φωτογραφίες (2) και ασφάλεια, χωρίς άλλες διατυπώσεις. Το φινλανδικό προξενείο της Αγ. Πετρούπολης εκδίδει πάνω από 500.000 βίζες τον χρόνο. Το δικό μας αγκομαχεί στις... 30.000!
«Εκτιμούμε», γράφουν οι πράκτορες της περιοχής, «πως το κέντρο βίζας έχει καθαρά εμπορικό χαρακτήρα για κάποιους «άγνωστους» κύκλους και αποτελεί εμπόδιο για την τουριστική κίνηση προς την Ελλάδα, αφού ήδη ένα 10% των τουριστών της Αγ. Πετρούπολης βρέθηκε αντιμέτωπο με τέτοιου είδους προβλήματα». Ζητούν και αυτοί, όπως οι Μοσχοβίτες, να πηγαίνουν κατευθείαν στο προξενείο, χωρίς ενδιάμεσους.


ΚΕΝΤΡΑ ΒΙΖΑΣ
Με... καπέλο 17 ευρώ κάθε θεώρηση διαβατηρίου
Πριν από δύο χρόνια και με αιτιολογία ότι θα πρέπει να εξυπηρετηθεί το ευρύ κοινό που θέλει να επισκεφθεί τη χώρα μας, ο τότε αρμόδιος υφυπουργός Εξωτερικών Γιάννης Βαληνάκης προώθησε το σχέδιο δημιουργίας «κέντρων βίζας». Από τον Σεπτέμβριο του 2008, στη Μόσχα, αργότερα στην Αγία Πετρούπολη, το Αικατερίνεμπουργκ και το Νοβοσιμπίρσκ, ξεκίνησαν τη λειτουργία τους ανάλογα κέντρα. Τι κάνουν; Μαζεύουν τα διαβατήρια με τα δικαιολογητικά και τα φέρνουν στο προξενείο. Εκεί γίνεται η επεξεργασία τους, μπαίνει η βίζα και τα... επιστρέφουν στο κέντρο. Για όλη αυτή την «πολυσύνθετη και κουραστική» δουλειά το κέντρο αυτό που ελέγχεται στη Μόσχα, από κάποια ινδοπακιστανική εταιρεία, επιφορτίζει το κόστος κάθε βίζας με επιπλέον 17 ευρώ!
Δεκαπέντε μήνες μετά τη λειτουργία του, τον Δεκέμβριο 2009, οι 3 μεγαλύτεροι ταξιδιωτικοί πράκτορες της Ρωσίας, το Λάμπιριντ Τράβελ, Μουζενίδης Τράβελ και South Gross μαζί με τους μεγαλύτερους ιδιοκτήτες ξενοδοχείων της Ελλάδας, όπως οι Ν. Αγγελόπουλος, Ν. Δασκαλαντωνάκης, Κων/νος Μίτσης και Α. Ανδρεάδης απέστειλαν επιστολή στο ΥΠΕΞ Ελλάδας, στον ΕΟΤ και το γενικό προξενείο στη Μόσχα όπου αναφέρουν τις αμφιβολίες τους για τη λειτουργία του κέντρου βίζας.
Οπως τονίζουν, το 2009 τα 3 ρωσικά γραφεία πλήρωσαν «χαράτσι» συνολικά 1.266.000 ευρώ! Και αναρωτιούνται: «Τι όφελος είχαν για την Ελλάδα τα χρήματα αυτά;». Επίσης, συμπληρώνουν ότι «το 2009, ο ΕΟΤ έδωσε (στα χαρτιά) χρήματα για κάλυψη διαφημιστικών αναγκών των 5 μεγαλύτερων πρακτορείων της Ρωσίας. Η διαφήμιση έγινε αλλά τα χρήματα ακόμα τα περιμένουμε». Και παρ’ όλα αυτά κάποιοι που έχουν επενδύσει στον ελληνικό τουρισμό, ακόμα και τώρα προτείνουν «να ξοδέψουν τα επιπλέον ποσά που χάνονται στο κέντρο βίζας, για διαφήμιση της Ελλάδας στη Ρωσία και να δίνουν απολογισμό εξόδων».
Με την πρόταση αυτή, η Ελλάδα θα λύσει το θέμα έλλειψης χρημάτων για διαφήμιση το 2010. «Μα, καλά και οι Ισπανοί, Γάλλοι, Βρετανοί χρησιμοποιούν κέντρα βίζας», αντέτεινα στην ιδιοκτήτρια του South Gross, Μ. Μπορισόφσκαγια. «Τα χρησιμοποιούν με... μυαλό», μου απαντά. «Τα μεγαλύτερα γραφεία που στέλνουν τουρίστες στην Ισπανία, δεν πληρώνουν κανένα κέντρο βίζας, δουλεύουν απευθείας με το προξενείο. Και τα χρήματα που γλιτώνουν τα ρίχνουν στη διαφήμιση».
 

 

πηγή: ΕΘΝΟΣ

Λέξεις Κλειδιά: προξενείο,Σένγκεν,βλάβη,αιτήσεις,πράκτορες,βίζα,καπέλο,Ελλάδα